Mobile menu trigger
nl en de
Account Favorites Bag
Close
nl en de
Account

Interviews

Interviews -

Gitty de Gier

Fotografe en yogadocent Gitty de Gier zoekt de mooie kanten van het leven en legt die vast in prachtige, verstilde beelden. Ze schiet al tien jaar beelden voor Summum, om nu eindelijk eens voor de camera te verschijnen.

Leven en werken vanuit je eigen kracht. Fotografe Gitty de Gier is er een benijdenswaardig voorbeeld van. Ze groeide op met een vader die yogi was, dus ‘het’ is er altijd geweest. Het feilloze innerlijke kompas. Het diepe zelfvertrouwen om keer op keer op het juiste moment te kunnen presteren. En het succes, having it all: een rijkgevuld leven met drie kinderen, werk waar ze haar hele ziel en zaligheid in kwijt kan én de Ashtangayoga die ze beoefent en doceert. “Ik ben moeder, vriendin, fotograaf en yogadocent. Als een van de vier zou missen ben ik niet in balans.”

cote-dazur-gitty

Wanneer wist je dat je de fotografie in wilde?

“Na een opleiding grafische vormgeving deed ik wat modellenwerk als bijbaantje, en toen was het: ‘Oh maar dit wil ik!’ Ik heb eerst twee jaar gewerkt als assistent van een fotograaf en toen ben ik naar het KABK in Den Haag gegaan, dé kunstacademie voor fotografie.” Gitty wist ook al precies welke beelden ze wilde maken. “Ik hou niet zo van groot en schreeuwerig beeld, maar juist heel erg van kleine verstilde beeldjes.”

En mode?

“Het danstheater in Den Haag kocht een foto van mijn eindexamenwerk – een beeld van een kind, heel theatraal – en die belandde pardoes op abri’s door de hele stad. Van daaruit kreeg ik al heel snel opdrachten uit de modehoek. Inmiddels werk ik alweer 27 jaar als fotograaf, en of het nu voor Summum is of voor andere klanten, ik heb altijd het geluk gehad precies die opdrachten te krijgen waar ik mijn eigen handschrift mag laten zien.

Lachen en tranen

Met Summum heeft Gitty een bijzondere band. Ze werkt al bijna tien jaar met het vaste Summum-team, zes shoots per jaar, vaak in het buitenland. Het is hard werken. Alles wordt met veel zorg en aandacht voorbereid, maar als fotograaf moet je op het moment zelf de ‘magie’ zien te pakken, dat ene mooie moment stilzetten, zorgen dat alles samenvalt en dat dan vastleggen. En de cadeautjes – “die ene blik, net dat lichtje, de wereld is dan zo mooi” – maken het bijzonder. Fotografie is “rock-’n-roll, hier en nu, for real.” En het is heel technisch. Licht creëren als de zon zich hardnekkig verschuilt achter een grijs wolkendek, bijvoorbeeld. “Af en toe is het net toveren,” grapt Gitty, “maar ik heb zo’n geluk met mijn vaste assistent Nathalie de Vilder, zij is ook professioneel fotograaf.” En dan is er nog de beeldbewerking achteraf, de vele late uurtjes achter de computer om de sfeer, de kleuren, alles precies goed te krijgen. Maar als Gitty herinneringen ophaalt aan Summum-shoots, dan voert vooral het plezier in alle avonturen die ze met het vaste team beleefde de boventoon.

“Vreselijk gelachen hebben we in Italië, met Dimphy Jansen als model. Onze vaste chauffeur zat hele dagen te huilen vanwege liefdesverdriet. We wisten ons er geen raad mee. ’s Avonds in het café regelden we een bootje voor de foto die we op het water bedacht hadden. De hele mannengemeenschap werd erbij gehaald, het werd steeds gezelliger.”

“Een andere avond heeft Ingrid, de haarstylist van het team, midden op een pleintje mijn haar geknipt met een gigantisch grote botte schaar van de kok. De rest van het team zat binnen naar het WK-voetbal te kijken en kwam steeds juichend naar buiten als het raak was. Mijn haar heeft nog nooit zo goed gezeten!”

Flink poetsen

Maar soms is het juist even bikkelen voor het gewenste resultaat: “Soms zijn de beelden idyllischer dan de werkelijkheid. Neem Venetië bijvoorbeeld. Ik heb tientallen Japanners weg moeten poetsen uit de achtergrond. Maar wat was het er prachtig!” Tijdens de zomershoot in Engeland was het vooral improviseren en snel schakelen: “De voorspellingen waren zo slecht – regen, wind, storm – dat we niet durfden te wachten. Rosanne, het model, werd in het vliegtuig al in de visagie gezet en drie uur nadat ze geland was stonden de belangrijkste beelden er al op. In de avond!” En voorafgaand aan de shoot in het Hollandse Marken voelde Gitty de stress toenemen: “Het thema voor die winter was folklore, prachtig rijk en warm, maar ik had daar wel slapeloze nachten van. Het waren de donkerste dagen van december! Stond ik daar te fotograferen in een piepklein winkeltje, zonder ramen, ik kon werkelijk geen kant op!” Mis gaat het echter nooit, integendeel. Gitty: “Toch komt het altijd goed.”

En de yoga, helpt dat bij het fotograferen? “De verstilling in yoga, dat is mijn adempauze, iets waar ik altijd naar verlang, al sinds mijn kinderjaren. Verstilling gevangen in beeld; dat is wat ik uitdruk in mijn fotografie. Het ene is niet zo veel anders dan het andere. De overeenkomst is dat ik met allebei de mooie kanten van het leven opzoek.”

through-her-eyes

You may also like

Back to top