Mobile menu trigger
nl en eu de
Account Favorites Bag
Close
nl en eu de
Account

Fashion

Fashion -

Textielontwerpster Linda Valkeman

Daily Linda

Textielontwerpster en visionair Linda Valkeman vertaalt ontmoetingen en indrukken in haar designs. Ze showt Summum haar window on the world.

Linda Valkeman een textielontwerpster noemen is veel te simpel. Ze specialiseerde zich wel in textiel tijdens haar modeopleiding aan de Hoge School voor de Kunsten Utrecht (HKU), en ook voor haar Master in Arnhem ontwikkelde ze eigen stoffen. En via het European Textile Traineeship volgden mooie stages bij Mantero en Lisa in Como, het mekka van de Italiaanse stoffenindustrie. “Dat is van oudsher de zijderegio. Nu zitten alle specialisten op het gebied van digitaal printen of weeftechnieken hier. Dit is waar de Prada’s van deze wereld hun stoffen inkopen.”

Ondanks haar overduidelijke kwaliteiten wilde het solliciteren maar niet lukken. “Van Kenzo tot Cool Cat, overal zeiden ze: ‘Je maakt prachtige dingen, maar je zal nooit gelukkig zijn in een commercieel bedrijf.’ Met behulp van coaches als Carlo Wijnands en Maarten Spruyt kwam ik tot het inzicht dat ik echt een researcher ben en dat ik van nature verbindingen leg tussen mensen en hun culturen en tradities.”

In plaats van collecties te maken en te verkopen gaat Linda sindsdien projectmatige samenwerkingen aan, waarbij research en uitwisseling van kennis centraal staan. Via de HKU kwam ze voor het eerst in Ghana terecht. In 2014 kon ze er met subsidie van het Stimuleringsfonds haar onderzoeksplatform Go Ghana Go opzetten, een samenwerking met Woodin (een lokaal label van batikstoffenfabrikant Vlisco), twee lokale universiteiten en Vodafone. “Met de studenten onderzocht ik de wisselwerking tussen Afrika en het Westen, en het effect van onze kledingoverschotten die daar gedumpt worden. Zij hebben een heel Westers idee van mode, alles wat ze zien via hun mobiele telefoon trekt. Tegelijkertijd dragen ze ook Vlisco-items, maar op een heel andere manier dan de oudere generatie. Hoe die beeldvorming van het Westen ontstaat en hoe ze die combineren met hun eigen cultuur, dat is waar mijn werk over gaat.”

go-ghana-go

Facekini en ghost towns

Zo kwam Linda vorig jaar ook in China terecht. Over cultuurverschillen gesproken. “China is crazy voor mij.” Van de ene verbazing in de andere vallen betekent ook een goudmijn aan inspiratie. De ‘facekini’ bijvoorbeeld, een soort boerka voor het gezicht die vrouwen dragen tijdens het zwemmen, voornamelijk omdat ze porseleinwit willen blijven. “Het ziet er doodeng uit, maar het fascineert me, want wat zit daarachter?” Het levert ook humoristische fascinaties op, zoals die voor Chinese mannen die in de zomerse hitte massaal hun shirt omhoog trekken en daarmee hun bleke, goed doorvoede buiken ontbloten. “Ik noem ze ‘buikwrijfpadden’, zo onaantrekkelijk! En waarom? Mijn vertalers vertelden me dat de regering heeft verboden om met ontbloot bovenlijf over straat te gaan. Maar er zit veel meer achter. Zo vond ik een boek met Chinese papierkunst met allemaal Chinezen met blote buiken.”

De cultuurshock in China is niet alleen maar grappig. “China was ooit de bakermat van kwaliteit, ze hadden de meest hoogontwikkelde technieken en materialen, allemaal het beste van het beste. Maar als je nu kijkt: Chongqing, de stad waar ik woonde, telt inmiddels al bijna tien miljoen inwoners, het gaat alleen maar over sneller dan snel. Er zijn hele wijken gebouwd voor de toekomst, ‘ghost towns’ waar nog niemand woont, maar er ligt wel al een zesbaansweg.”

Afrika forever

Hoewel Linda dit jaar als ‘artist in residence’ nog een mooi project gaat doen in China – Blueprint, The New Fake is Real, over de culturele wisselwerking tussen Chinees en Nederlands porselein, tussen creatie en kopie – heeft ze haar hart verpand aan Afrika, aan Ghana. De afgelopen acht jaar was ze al zeven keer daar, soms een paar maanden, dan weer een half jaar. “Daar voel ik me thuis.” En daar ligt haar grote uitdaging. “Het gaat me om de oneindige flow van materialen en de dingen die we maken. Waar wordt iets gemaakt, maar ook: waar eindigt het dan? Veel eindigt in Afrika. Heel veel tweedehands kleding en ongedragen overschotten van de Zara’s van deze wereld worden daar gedumpt. Hoe daarop te reageren? Dat zijn voor mij de toekomstige vraagstukken om samen met jongeren over na te denken. Ik zou graag een soort materiaalmuseum op willen zetten in Afrika, om de oplossingen die we vinden te laten zien.”

Wie zijn haar vrouwelijke heroes? “De Afrikaanse Big Mamma’s, de marktvrouwen die de Vlisco-stoffen verkopen. Ze zijn zo groots en trots in hun voorkomen. Je ziet ze in de documentaire Mama Benz en de Smaak Van Geld. En de fotografe Viviane Sassen, in haar werk herken ik wat mij trekt aan Afrika, namelijk de vrijheid om dingen anders te zien.”

black-botanical

You may also like

Fashion -

Vive la mode

Hoe komen de Fransen toch aan dat zo gewilde je-ne-sais-quoi? En waarom is Parijs synoniem voor mode? L’histoire de la mode.

Lees meer

Fashion -

Wat is jouw motief?

Het mooiste en veelzijdigste stuk voor trans seasonal dressing: de printtop. Summum tipt de meest hebberigmakende.

Lees meer

Fashion -

WORKING CLASSY

The future is female, dus ook een concept als powerdressing is inmiddels volledig gefeminiseerd. Een vrouw die weet wat ze wil in een goede jurk – niet te sexy, maar geraffineerd en comfortabel: daar kan geen stropdas tegenop.

Lees meer
Back to top